EUROSPINE Patient Line

Member Login

מילון מונחים

[ א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת ]

אnach oben (it)


מוכר תחת השם דרבן עצם, אוסטאופיט הוא גוש עצם חלק שגדל במסגרת מנגנון הריפוי הטבעי של הגוף.

התהליך הטבעי של היווצרות עצם, הנקרא גם אוסטאוגנזיס.

תרופות המטפלות בכאב על ידי דיכוי יכולת חישת הכאב, אך מבלי לטפל בגורם לבעיה. תרופות אלה משפיעות על חישת כאב בלבד ואינן מטפלות במצב הפתולוגי. הן עשויות להזיק, על כן הן מבוקרות בקפידה על ידי הרופאים הנותנים את המרשמים.

מחוך.

מנתח המומחה לטיפול במחלות המערבות את מערכת השלד והשרירים.

ענף ברפואה העוסק במחקר, אבחון וטיפול במחלות של מערכת השלד, המפרקים, השרירים, הרצועות והעצבים הקשורים אליהם.

מונח המציין מיקום סופי או אחורי יותר.

משכך כאבים מקבוצת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, המשמש לטיפול בכאב קל עד בינוני ודלקת.

ניתוח ליצירת חיבור לצמיתות בין שתי חוליות או יותר בעמוד השדרה.

סוג של ניתוח לאיחוי עמוד השדרה, הנעשה בגישה אחורית. הליך זה נעשה כדי לשפר את היציבות של עמוד השדרה במטופלים עם מחלות ניווניות של עמוד השדרה.

ניתוח בעמוד השדרה, שמטרתו לאחות שני גופי חוליה למקטע עצם מוצק אחד. בניתוח איחוי בגישה קדמית, הגישה לעמוד השדרה נעשית דרך קדמת הגוף, בדרך כלל דרך חתך בבטן.

הליך ניתוחי, המבוצע על עמוד השדרה, שבמהלכו מכניסים שתל עצם ו/או שתל שדרתי לחלל הדיסק ,כדי לקבל איחוי בעמוד השדרה.

סוג של ניתוח לאיחוי עמוד השדרה, שבו המנתח נכנס לגב התחתון דרך הצד, ולא מאחור. הניתוח תוכנן כך, שניתן לבצע אותו בגישה זעיר פולשנית.

ניתוח בעמוד השדרה, שבמהלכו מאחים שתי חוליות מותניות או יותר למקטע עצם אחיד. האיחוי נעשה בין גופי החוליה הקדמיים.

סוג של ניתוח בעמוד השדרה, שבו נעשה חיבור לצמיחות של החלק הקדמי והאחורי של שתי חוליות או יותר; ניתוח זה עשוי לכלול גם הסרה חלקית או מלאה של דיסק בין-חולייתי אחד או יותר.

בדיקה המשתמשת באותות חשמליים של שרירים כדי לזהות ליקוים אפשריים בעצבים. היא יכולה להיות שימושית לזיהוי של מספר הפרעות שדרתיות, כולל היצרות תעלת השדרה, פריצת דיסק, בלט דיסק, ודחיסת עצב השת. לעתים קרובות נעשית בשילוב עם בדיקת הולכה עצבית (NCS).

שכך כאבים נפוץ מסוג נוגדי דלקת שאינם סטרואידים.

השם המקובל לתרופה זו באירופה הוא פרצטמול.

איחוי העצמות בתוך חלל המפרק, שבעקבותיו התנועה במפרק מוגבלת או מופסקת. עשוי להתרחש ספונטנית או כתוצאה מניתוח, כגון ניתוח איחוי השדרה.

כל מחלה או הפרעה המערבת מפרק.

שחזור ניתוחי של מפרק נגוע במחלה או פגום.

בnach oben (it)


אמצעי להערכת ממצאים חיצוניים חריגים ותסמינים אחרים, העשויים להעיד על הימצאותה של בעיה רפואית כלשהי אצל המטופל.

שימוש בדימות רדיולוגי ככלי עזר במהלך הליכים פולשניים וניתוחים.

מתרחש כאשר דיסק בין-חולייתי (מבנה חזק אך ספוגי, בעל צורה אובלית, הממוקם בין שתי חוליות) מאבד מגובהו הטבעי, מה שגורם לדפנות הדיסק לבלוט. זהו מרכיב טבעי של תהליך ההזדקנות.

שלב בהתנוונות הדיסק הבין-חולייתי שבמהלכו הדיסק בולט מחוץ להיקפו הנורמלי. בלט דיסק בדרך כלל מוגדר כבליטה מוקדית המערבת 180 מעלות או פחות מהיקף הדיסק.

בריחה או פריצה של דיסק מתרחשת כאשר הדופן הסיבית הקשיחה של דיסק בין-חולייתי נקרעת, ומאפשרת לחומר של גרעין הדיסק להידחף לתוך תעלת השדרה.

גnach oben (it)


עיקום בעמוד השדרה הפונה אחורה ביחס לגוף. גיבנת היא אחת הדוגמאות לגבנון.

צמיחה יתרה ולא נורמלית של תאי סרטן, היוצרים גוש של רקמה כגון גידול או גוש.

דnach oben (it)


דורבנות עצם הם גושי עצם קטנים, עגולים או גבשושיים, המצטברים מסביב למפרקים או באזורים שבהם רקמת החיבור (כגון רצועות או גידים) מתחברת לעצמות.

פעולה של דחיפה אחד כלפי השני.

מונח המתאר מצב ממושך, המתאפיין ברגשות עצבות, מלנכוליה, אכזבה ופסימיות, המפריע לתפקוד היומיומי.

דימות תהודה מגנטית. בדיקת דימות אבחנתית. דימות תהודה מגנטית מדגימה בצורה ברורה את הרקמות הרכות, כגון דיסקים בין-חולייתיים ומבנים עצביים, וגם עצמות. זוהי בדיקת דימות רגישה וספציפית מאוד לבעיות השדרה, שאינה כרוכה בקרינה.

דיסקים בין-חולייתיים הם כריות עבות הסופגות זעזועים בעמוד השדרה, והמפרידות בין חוליות שכנות בעמוד השדרה הצווארי, החזי והמותני. הדיסקים מורכבים מדופן סיבית קשיחה (הטבעת הליפית) וחלק מרכזי דמוי ג'לי (הגרעין המוכי). הם מבנים חזקים ביותר.

המונח מתייחס לכאב, עליו חושבים שהוא נובע מדיסק בין-חולייתי אחד או יותר.

כלי אבחנתי, הכרוך בהזרקת חומר ניגוד לתוך הגרעין של דיסק בין-חולייתי. השימוש בו כיום נדיר בגלל הסיכון להזיק.

שיטת טיפול אלטרנטיבי, הכרוכה בהחדרת מחטים לחלקים ספציפיים של הגוף.

מצב שבו העצמות הופכות להיות יותר נקבוביות ונוטות יותר להישבר, בדרך כלל, קשור להליכי ההזדקנות.

דלקת בחוט השדרה.

דלקת של דיסק בין-חולייתי, הנגרמת בדרך כלל על ידי זיהום.

תהליך ניווני הפוגע במפרקים של עמוד השדרה.

מחלה ניוונית, הגורמת לדלקת במפרקים בין החוליות, וכן במפרקים בין עמוד השדרה והאגן; מוכרת גם תחת השם דלקת חוליות מקשחת (אנקילוזינג ספונדיליטיס) או ספונדילוארתרופתיה.

מחלה הפוגעת במפרקים נושאי משקל, המתאפיינת בפגיעה בסחוס המפרקי, המביאה לאבדן סחוס ועצם.

מתרחשת כאשר הסחוס המכסה את המפרקים הפאצטלים בעמוד השדרה מתבלה עם הזמן. זהו תהליך הזדקנות נורמלי, וברוב האנשים, הוא אינו גורם לכאב. במטופלים מסוימים הוא עשוי לגרום לכאב ונוקשות.

הnach oben (it)


חומר דמוי ג'לי, ממנו עשוי הגרעין הפנימי של דיסק בין-חולייתי. הוא מוקף על ידי הטבעת הליפית, היוצרת את המעטפת החיצונית הסחוסית של הדיסק.

הדופן הסחוסית החיצונית של הדיסק הבין-חולייתי; מכילה בתוכה את החלק הפנימי דמוי הג'לי של הדיסק, הנקרא הגרעין המוכי.

המונח מתאר אמונה או דאגה, שתנועות או פעילויות מסוימות יגרמו ליותר כאב או פציעה. מטופלים כאלה מתחילים להימנע מתנועות או פעילויות, מה שעשוי, עם חלוף הזמן, להביא לירידה בתנועה ובחוזק השרירי, וכתוצאה מכך, להחמרת התסמינים.

תיאור לאיבר או חלק גוף, שהתאים שלו עברו גדילה. המונח רלוונטי לעמוד השדרה במקרים של היפרטרופיה של הרצועה הצהובה, מצב שבו אחת או יותר מבין הרצועות המקשרות בין החוליות מתחילה לעבור תהליך אוסיפיקציה, או להתעבות, מה שיכול להביא לדחיסת עצב.

מתרחשת כאשר אחד המעברים העצביים בעמוד השדרה, במיוחד תעלת השדרה והנקבים הבין-חולייתיים, הופכים לצרים יותר בעקבות ליקוי אנטומי.

היצרות של תעלת השדרה, נגרמת כאשר מבנה אנטומי אחד או יותר בעמוד השדרה נפגע מדלקת או ניזוק, או זז ממקומו.

מוכר גם כ"סטנוזה", שהיא היצרות הדרגתית של תעלות הנקבים הבין-חולייתיים בעמוד השדרה, שעשויה להיות חלק מתהליך ההזדקנות הטבעי, אך מדי פעם עשויה להביא לדחיסת עצב.

היצרות מרכזית של תעלת השדרה הינה היצרות או כיווץ של תעלת השדרה.

הקטנה בגודלה של תעלת השדרה, שכתוצאה ממנה פחות מקום זמין לחוט השדרה ולשורשי העצבים היוצאים ממנו; מוכר גם תחת השם "סטנוזה של תעלת השדרה".

כאב גב יכול להיות בעיה נפוצה אצל נשים הרות בעקבות רפיון הרצועות ושינויים ביציבה ובביומכניקה במהלך ההיריון. נשים הרות רבות מדווחות גם על כאב באזור האגן האחורי, בעומק הישבן ובחלק האחורי של הירכיים.

תרגיל הליכה המתאפיין ברמת עומס נמוכה, המאפשר להשתמש בהתנגדות הגבוה של המים כאמצעי לאימון. הליכה במים מאפשרת לחזק ולבנות את רקמת השריר בלי להעמיס את המפרקים של הגוף, כגון ברכיים, ירכיים ועמוד השדרה.

נוזל מזין ומגן, הנמצא מסביב למוח וחוט השדרה.

נוזל צלול הנמצא מסביב לחוט השדרה ולמוח, המגן עליהם ועל מערכת העצבים המרכזית.

טיפול ניתוחי שמטרתו היא להפחית לחץ מעצב, שורש העצב או חוט השדרה עצמו.

רצועות קשיחות של רקמה המחברות חוליות, ונותנות יציבות ליציבה הנכונה, וכן מאפשרות מגוון רחב של תנועות עם הגב, במיוחד כיפוף; נקראות "צהובות" (בלטינית flavum) בגלל הצבע שלהן.

ידועה גם תחת השם "עוויתות שרירים", כאשר "התכווצות" מתייחסת לכיווץ ספונטני ולא-רצוני של שריר או קבוצת שרירים, הגורם לכאב חריף.

וnach oben (it)


הליך לתיקון שברים בעקבות דלדול עצם, שבמהלכו מוזרק חומר מילוי דמוי דבק לתוך החוליה שקרסה.

זnach oben (it)


צרור של שורשי עצבים בעמוד השדרה המותני, המתפצלים מהקצה של חוט השדרה, והמגיעים לגפיים התחתונות, מעי ושלפוחית השתן.

הליך זעיר-פולשני המיועד להקלה בכאב צוואר או גב כרוני, על ידי הפחתת הנפיחות באתר של דחיסת העצב השדרתי. כדי להפיק תוצאה זו, מזריקים גורם נוגד-דלקת (קורטיקוסטרואיד) לחלל האפידורלי הקרוב לעצב. חלל אפידורלי הוא האזור הנמצא בין הכיסוי המגן של חוט השדרה והחוליה.

הליך זעיר-פולשני שבמהלכו מזריקים חסמים עצביים, הנעשה משתי סיבות: להקל על הכאב הנגרם מדלקת במפרקים הפאצטלים, וכדי לאשר שהכאב אכן מגיע מהמפרק החשוד.

קות של סטרואידים וחומרים מאלחשים לתוך מפרק פאצטלי, כדי לקבוע אם הוא הגורם לכאב, או כדי להקל על הכאב והדלקת.

זריקות ישירות של תרופות מאלחשות וסטרואידים לתוך או ליד שורשי העצבים השדרתיים, או לחלל האפידורלי מסביב לחוט השדרה. בדרך כלל מציעים זריקות לעמוד השדרה לטיפול בכאב צוואר וגב ממקור עצבי בדרגת חומרה בינונית עד קשה.

חnach oben (it)


ור צינורי של סיבי עצב, העובר מבסיס הגולגולת ועד לגב התחתון, האחראי להעברה של אותות חישה ואותות מוטוריים בין הגפיים למוח.

עצם המרכיבה את עמוד השדרה. (בלטינית, vertebra, וברבים vertebrae).

העצמות המרכיבות את עמוד השדרה. (בלטינית, vertebra, וברבים vertebrae).

האזור האמצעי-עליון של הגב, הנמצא בין עמוד השדרה הצווארי (אזור הצוואר) והמותני (גב תחתון).

הזרקה של חומר מאלחש ו/או קורטיקוסטרואידים (נוגדי דלקת) לתוך שרוול שורש העצב הסובב את שורש העצב.

בהקשר לעמוד השדרה, הכוונה היא לחסר יכולת של מרכיב אנטומי בעמוד השדרה לבצע את התפקוד הייעודי שלו. המצב יכול להיגרם על ידי מספר מחלות ניווניות של עמוד השדרה או על ידי פגיעה טראומטית.

כאב בעל אופי פתאומי; מוגדר ככאב הנמשך פחות מ-6 שבועות.

טnach oben (it)


שיטת אימון גופני, המבוססת על אמנות לחימה סינית קדומה, טאי ג'י צ'ואן; היא שמה דגש על תנועות אטיות ושליטה על תנועה, שמטרתן לשפר את שיווי המשקל, קואורדינציה, חוזק, גמישות וסיבולת.

שיטת אימון גופני, המבוססת על אמנות לחימה סינית קדומה, טאי ג'י צ'ואן; היא שמה דגש על תנועות אטיות ושליטה על תנועה, שמטרתן לשפר את שיווי המשקל, קואורדינציה, חוזק, גמישות וסיבולת.

מונח המתאר את הכיוון ואת מרחק התנועה המקסימלי במפרק.

סריקת טומוגרפיה ממוחשבת משתמשת בטכנולוגיה של קרני רנטגן כדי להעריך את עבודתו הפנימית של הגוף. זהו כלי לדימות אבחנתי, היוצר תמונה של חלק גוף מסוים משורה של תמונות דו-מימדיות.

ההליך עוזר לייצב מחדש את גופי החוליות שקרסו על ידי הזרקה של חומר לאזור שקרס. כולל ורטברופלסטיקה וקיפופלסטיקה.

הטיפול כרוך בהחדרת מתמר כדי לחמם את רקמותיו של דיסק בין-חולייתי מתנוון, הגורם לדחיסת עצב וכתוצאה מכך, לכאב, עקצוץ, אבדן תחושה או חולשת שרירים. הטיפול גורם להתכווצות רקמות הדיסק, וכך מפחית את דחיסת העצב.

טיפול המבוסס בדרך כלל על שיחה עם המטופל על הדעות והדאגות שלו, במטרה להוריד את רמת המצוקה הנפשית ולשפר את תחושת הרווחה האישית.

טיפול פסיכולוגי, המתרכז בפיתוח המודעות לגוף ולנפש כדי לעזור למטופלים להסתגל לקשיים בחייהם.

טיפול פסיכולוגי שמטרתו להוריד את רמת המצוקה הנפשית ולשפר את תחושת הרווחה האישית, באמצעות שיחה עם המטופל על הדעות והדאגות שלו ועל ידי שינויים בהתנהגותו.

יnach oben (it)


שיטת אימון גופני, הכוללת מתיחות של חלקים שונים של הגוף וביצוע מגוון תנוחות שונות, כדי לחזק קבוצות שרירים מסוימות.

באופן כללי, יציבה היא תנוחה טבעית או מכוונת של גוף האדם.

כnach oben (it)


כאב שחושבים שנגרם ממצב רפואי הקשור לדיסקים בין-חולייתיים של עמוד השדרה.

כאב בשרירי הגב.

כאב גב תחתון.

המונח מתאר כאב, הנמשך יותר משלושה חודשים.

כאב חריף, שעשוי לנבוע מלחץ או ממאמץ מוגזם או לא רגיל, המופעל על שרירים ומבנים תומכים אחרים של תעלת השדרה.

כאב ממקור עצבי הוא כאב הנגרם על ידי פגיעה או מחלה במערכת העצבים.

סוגים שונים של כאב (חד, דוקר, פועם, שורף וכו') המורגש לאורך מסלול העצב.

כל סוג של אי-נוחות באזור הצווארי (עליון) של עמוד השדרה.

כירופרקט הוא בעל מקצוע רפואי, העוסק באבחון וטיפול של בעיות במערכת השלד והשרירים. שימוש בטיפול כירופרקטי נפוץ במיוחד במטופלים הסובלים מכאב צוואר או גב.

סוג של שתל שמשתמשים בו במהלך הניתוח כדי לקדם איחוי.

ניתוח בעמוד השדרה שבו מוציאים את גוף החוליה.

הליך ניתוחי להוצאת חומר דיסק שנעשה באמצעות מיקרוסקופ כירורגי.

הליך ניתוחי שבמהלכו נכרתים אחד או יותר מהמפרקים הפאצטלים הניווניים של החוליות, כדי להסיר גורם נפוץ לדחיסת עצבים.

לnach oben (it)


עיקום בעמוד השדרה הפונה קדימה ביחס לגוף.

הליך ניתוחי שבו מסירים חלקי עצם, על מנת להוריד לחץ מחוט השדרה ושורשי העצבים.

מnach oben (it)


נוכח וקיים מרגע הלידה.

הגב התחתון.

הרקמה הנמצאת בחלל הפנימי של העצמות. התפקיד הראשי של רקמה זו הוא ליצר את תאי הדם האדומים.

מונח המתייחס לאבדן גובה ותכולת מים מדיסק בין-חולייתי אחד או יותר, אלו מבנים סופגי הזעזועים והתומכים בעצמות עמוד השדרה. זהו מרכיב טבעי של תהליך ההזדקנות. מחלת דיסק ניוונית הוא מונח שבו משתמשים במדינות מסוימות, כאשר נראה שתהליך זה גורם לכאב.

מטופל שאינו נשאר בבית החולים למשך 24 שעות או יותר, אלא מגיע לבית החולים או מוסד רפואי אחר לאבחון ו/או טיפול. בהקשר לניתוח, טיפול במרפאת חוץ מתייחס להליכים שלא דורשים מהמטופל להישאר בבית החולים למשך לילה.

הפרעה בחוט השדרה, שבדרך כלל גורמת לחולשה ואבדן תחושה בידיים ו/או ברגליים. לפעמים נפגע גם שיווי המשקל, מה שגורם לסיכון לנפילות במטופלים מבוגרים יותר. היא יכולה להיגרם על ידי היצרות תעלת השדרה, שבה עובר חוט השדרה. הבעיה נפוצה ביותר בצוואר (מיאלופתיה צווארית), אך יכולה להתרחש גם בעמוד השדרה החזי.

המונח מתייחס למוטות, ברגים, ווים, כבלים שזורים, כלובי רשת ושתלים אחרים ממתכת או מפלסטיק המשמשים במהלך ניתוחים בעמוד השדרה.

חדירה דרך העור עם מחט או חפץ אחר.

מתקן חשמלי המשמש לעידוד גדילה של עצם חדשה אחרי הניתוח לאיחוי עמוד השדרה. ניתן להשתיל אותו באזור המנותח או ללבוש חיצונית.

מעכבי Cyclooxygenase-2 (COX-2) הם תרופות ממשפחת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, המומלצות לעתים קרובות למטופלים עם כאב בעקבות דלקת מפרקים או כאב הנובע ממחלות ניווניות של המפרקים.

מורכבת ממוח ומחוט השדרה, ושולטת על האותות המוטוריים ואותות החישה הנשלחים לכל הגוף; עובדת בשיתוף פעולה עם מערכת העצבים ההיקפית.

מפרק זיגאפופיזיאלי. ראה גם מפרקים פאצטלים.

משהו שמתייחס למפרק.

זוג מפרקים, הממוקמים בין עצם העצה ועצם הכסל באגן.

זוגות של מפרקים דמויי ציר המחברים בין החוליות והמאפשרים את התנועה של עמוד השדרה. כמו כל המפרקים, גם המפרקים הפאצטלים עשויים לפתח מצבים ניווניים כגון דלקת מפרקים ניוונית כשהגוף מזדקן.

התפיסה של העולם כתובעני ביותר, והתחושה שהמשאבים להתמודדות אתו מוגבלים מאוד. באנשים הסובלים מכאב, הוכח שאירועים מלחיצים וקשיים בחיי היומיום מגבירים את רמת המצוקה הנפשית, הנכות ואת עוצמת הכאב.

פעילות של מתיחת השרירים של הרגליים, הצוואר, הגב, הכתפיים והידיים כהכנה לפעילות גופנית; משמש גם כאמצעי נגד כאב צוואר וגב, בכך שמשפר את הגמישות של השרירים והרצועות, מוריד לחץ מהמפרקים ומשפר את זרימת הדם.

תרופה (סטרואיד) שמפחיתה דלקת, ומשמשת לעתים קרובות לטיפול בדלקת חריגה או תגובות אלרגיות.

נnach oben (it)


תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים. התרופות משמשות גם להקלת כאב, נפיחות ודלקת. דוגמאות לתרופות מקבוצה זו הן אספירין, איבופרופן, נפרוקסן ומגוון של תרופות מרשם.

רופא מנתח המומחה לטיפול ניתוחי במחלות בפוגעות במוח, עמוד השדרה ואזורים מעוצבבים אחרים בגוף.

מקצוע כירורגי, העוסק במניעה, אבחון, וטיפול בעיות במערכת העצבים, כולל המוח, חוט השדרה ומערכת העצבים ההיקפית.

מונח המשמש לתיאור כאב ותסמינים אחרים שנגרמים כתוצאה מפגיעה בעצב. פגיעה עצבית יכולה להתרחש כתוצאה ממחלות כגון סוכרת, טראומה של עצב, דלקת או דחיסת עצב. כאב נוירופטי עשוי להופיע במידות חומרה שונות, ולהיות ממוקם לאזור הפגיעה העצבית או להתפשט לאזורים אחרים בגוף ולפגוע בשרירים או דרמטומים המעוצבבים על ידי אותו עצב.

מונח המשמש לתיאור פגיעה עצבית, הנגרמת בעקבות מחלה, טראומה, מצבים ניווניים או מגוון סיבות אחרות. מקרים קלים של נוירופתיה יכולים לגרום לתסמינים מקרינים שונים, כגון כאב ועקצוץ המופיעים לאורך מסלול העצב הפגוע.

כאב עצבי כרוני, העובר לאורך מסלול העצב, שיכול להופיע בצורות שונות, ככאב חד, עמום, פועם או שורף.

קריסה של דיסק בין-חולייתי הוא בעיה ניוונית בעמוד השדרה, המתרחשת בעקבות הזדקנות או נזק ושחיקה רגילים. המצב הופך לשכיח יחסית ככל שמזדקנים, והוא אינו גורם לשום תסמינים, אלא אם הדיסק או חומר הדיסק בא במגע עם שורש העצב או חוט השדרה עצמו.

הליך זעיר פולשני, במהלכו משתמשים בארטרוסקופ, שהוא סוג של אנדוסקופ, כדי לקבל גישה לדיסק בין-חולייתי הגורם לכאב בעקבות בליטת גרעין הדיסק. ארטרוסקופיה משתמשת בחתך קטן מאוד כך שאין צורך לחתוך שרירים, רצועות, או גידים.

טיפול למחלות גב, הדורש ביצוע חתך אחד או יותר כדי לתת למנתח גישה לעמוד השדרה. בדרך כלל נעשה במטרה לאבחן, להוציא ו/או לתקן מרכיבים פגומים כגון חוליות, דיסקים בין-חולייתיים, שרירים, רצועות וכו'.

הניתוח נקרא גם ניתוח דיסק ארטרופלסטי, והוא הליך שבמהלכו מוציאים את הדיסק הבין-חולייתי המנוון, ומחליפים אותו עם דיסק תותב.

ניתוח הנעשה דרך חתכים קטנים, במקום חתך גדול.

כריתה ניתוחית של עצם או חומר דיסק כדי להפחית דחיסת עצב בעמוד השדרה, בשימוש במיקרוסקופ.

סילוק של חומר הדיסק דרך מחט עבה.

ניתוח להסרה חלקית או מלאה של דיסק בין-חולייתי פרוץ.

סילוק החומר מבליטת דיסק דרך מחט עבה, המוחדרת לתוך חלל הדיסק. חומר הדיסק מוסר בחיתוך, שאיבה או בשימוש במכשירי לייזר. מוכר גם תחת השם כריתת דיסק זעיר-פולשנית בגישה מלעורית.

הליך שמטרתו היא לשחרר עצב נלחץ, מצב הנגרם מליקויים אנטומיים בעמוד השדרה; ניתוח להפחתת לחץ עשוי לכלול הסרה של עצם או רקמה כדי ליצור יותר חלל לעצבים השדרתיים.

הליך כירורגי המשמש לטיפול בשברים ב-pars שלא החלימו, או בספונדילוליזיס הגורם לכאב.

כל ניתוח הנעשה באזור הצוואר. ניתוחי צוואר יכולים להיעשות מסיבות שונות, אבל בהקשר לעמוד השדרה, הליכים בצוואר נעשים בדרך כלל כדי להקל על כאב הנגרם על ידי מחלה ניוונית של עמוד השדרה.

הליך זעיר-פולשני לטיפול בליקויים בעמוד השדרה, הגורמים לדחיסת עצב מכאיבה. שורה של צינורות גמישים ומסך וידאו מאפשרים למנתח להגיע לאזור הפגוע של עמוד השדרה דרך חתך קטן.

משכך כאבים מקבוצת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, המשמש לטיפול בכאב קל עד בינוני ודלקת.

נקב בין-חולייתי הוא פתח או תעלה בעמוד השדרה, שדרכו עוברים העצבים השדרתיים אחרי שהם מתפצלים מחוט השדרה.

מונח המתייחס לתעלות או מעברים צרים העוברים בין החוליות, והמגנים על העצבים השדרתיים. רבים של "נקב".

סnach oben (it)


רקמה רכה וגמישה, המכסה את מפרקים בעמוד השדרה (הנקראים מפרקים פאצטלים); סחוס הוא גם מרכיב בלתי נפרד של דיסקים סופגי הזעזועים, הממוקמים בין החוליות.

מתאר את ההיצרות של תעלות החוליה, שתפקידן להגן על שורשי העצבים באזור שבו הם יוצאים מעמוד השדרה.

היצרות מקומית, קטעית או כללית של תעלת השדרה המרכזית בגלל מרכיבי עצם או רקמה רכה.

כאב, אבדן תחושה ועקצוץ, המורגשים לאורך המסלול של עצב השת, היורד מעומק הישבן עד לכף הרגל.

מונח כללי המתייחס להתנוונות של המרכיבים האנטומיים של עמוד השדרה והמופיעה עם הגיל; מונח נרדף לדלקת מפרקים שדרתיים.

שבר (סדק) ב-pars interarticularis, אזור של עצם הנמצא היכן שנפגשים גוף החוליה ומרכיביה האחוריים, המגנים על שורשי העצבים.

החלקה של חוליה אחת על גבי השנייה כתוצאה משבר קטן בעמוד השדרה; עשוי לנבוע מפגיעה טראומטית או להתרחש כתוצאה מלחץ חוזר.

החלקה של חוליה אחת על גבי השנייה כתוצאה ממצב ניווני הנובע מתהליך ההזדקנות, לדוגמה דלקת מפרקים ניוונית או מחלת דיסק ניוונית.

ספיגה חוזרת של דיסק מתרחשת אחרי פריצת דיסק, כאשר הגוף משחרר חומרים כימיים המפרקים וסופגים את החומר דמוי הג'לי.

מצב שבו חומר ניתק מדיסק בין-חולייתי ונמצא חופשי בתעלת השדרה.

עnach oben (it)


התכווצות לא-רצונית של השריר, הגורמת לעתים קרובות לכאב זמני חד.

עמוד המורכב מחוליות, דיסקים בין-חולייתיים, רצועות, גידים, מפרקים, נוזל, עצבים ורקמות אחרות, העובר במרכז הגב, שתפקידו הוא לתת תמיכה שלדית לחלקו העליון של הגוף, וגם להגן על חוט השדרה.

אפיין בתהליכים נורמליים בעקבות ההזדקנות, המתרחשים בדיסקים או מפרקים קטנים בעמוד השדרה. מחלת דיסק ניוונית ומחלת מפרקים פאצטלים הם המונחים שבהם משתמשים חלק מהרופאים, כאשר הם חושבים שהכאב נובע ממבנים אלה.

מונח עממי לדחיסת עצב, המתרחשת לעתים קרובות בהקשר למצבים ניווניים כגון דלקת מפרקים שדרתיים ומחלת דיסק ניוונית. מצב זה יכול להתרחש בכל רמה של עמוד השדרה, אבל האזורים הכי שכיחים הם האזור המותני (גב תחתון) והצווארי (הצוואר). עצב נצבט גורם לכאב מקומי, כאב מקרין, עקצוץ, אבדן תחושה ו/או חולשת שרירים.

הרקמה הקשה שנותנת תמיכה מבנית לגוף. היא מורכבת בעיקר מגבישי הידרוקסיאפטיט וקולגן. ניתן לסווג עצמות לארוכות, קצרות או שטוחות.

אזור בעמוד השדרה, הנמצא מתחת לעצם העצה. מוכר גם כעצם הזנב.

עצם משולשת המורכבת מחמש חוליות שהתאחו, הנמצאת קרוב לסופו של עמוד השדרה.

רקמת עצם שאיבדה את המינרלים שלה, כגון סידן וזרחן.

נקראות גם חוליות (חוליה ביחיד). עצמות עמוד השדרה עומדות אחת על גבי השנייה, כך שהן יוצרות מבנה דמוי עמוד, המגן על חוט השדרה והמאפשר לגוף שלנו לבצע מגוון של תנועות.

עיקום לא נורמלי של עמוד השדרה. הסוג השכיח ביותר, האידיופטי, מתרחש לעתים קרובות יותר בבנות מתבגרות, והגורם שלו אינו ידוע.

פnach oben (it)


מתאר כאב, שחושבים שנובע מאחד או יותר מהמפרקים הפאצטלים החולייתיים בעמוד השדרה. כאב פאצטוגני יכול לגרום לכאב צוואר או גב כרוני, ובנוסף לתסמינים אחרים הקשורים לדחיסת עצב.

תחום רפואי המתרכז בפיתוח, שימור ושחזור יכולת תנועה ויכולת תפקודית מיטבית באנשים שאיכות חייהם ויכולתם בתחומים אלה עשויה להיפגם בעקבות גיל, פציעה, מחלה או סביבה.

בעל מקצוע רפואי מוסמך, המטפל באנשים בכל הגילאים, הסובלים מבעיות או מצבים רפואיים, מחלות או פציעות, המגבילות את יכולתם לנוע ואת יכולתם לבצע את הפעילות הדרושה לחיי היומיום שלהם.

שיטת אימון גופני, הכוללת תנועות עם רמת עומס נמוכה המיועדות לפיתוח גמישות, כוח שרירי וסיבולת. היא שמה דגש על יציבה נכונה, חוזק שרירי ליבה ואיזון השרירים.

בהקשר לעמוד השדרה, המונח מתייחס לתנועה וחסר איחוד במקרה של כשל ההליך לאיחוי עמוד השדרה.

פעולות ותנועות שאנשים מבצעים על בסיס יומיומי, כולל ישיבה, עמידה, יכולת להגיע לחפצים, יכולת להרים, התכופפות.

עם הגיל, המרכז של הדיסקים הבין-חולייתיים עשוי להתחיל לאבד תכולת מים, מה שמפחית את יכולת בלימת הזעזועים של הדיסק, וגורם לתזוזה של החומר המבני שלו. רוב פריצות הדיסק מתרחשות בשני הדיסקים התחתונים של עמוד השדרה המותני. פריצת דיסק יכולה להיות לא כאבת, או לגרום לכאב בשורש העצב בעמוד השדרה. כתוצאה מכך יכולים להופיע תסמינים של כאב גב, או כאב, אבדן תחושה, עקצוץ או חולשה ברגל, המוכרים כ"סכיאטיקה". מצב רפואי זה גם מוכר תחת השמות "בריחת דיסק", "קריעת דיסק" או "בקע הגרעין המוכי" (HNP). פריצת דיסק יכולה להתרחש גם בצוואר, ולעתים רחוקות גם בחלק החזי של עמוד השדרה.

צnach oben (it)


מחוך קשיח, המיועד לתמיכה בראש ובצוואר. נותן ייצוב לחוליות C1-C7, שנדרש אחרי תאונה טראומטית או ניתוח פולשני בצוואר.

אזור הצוואר של עמוד השדרה, הכולל את שבע החוליות הראשונות.

מונח המתייחס לצוואר. האזור הצווארי של עמוד השדרה מורכב משבע חוליות, המאפשרות לראש ולצוואר לנוע יחד.

כלי אבחנתי המשתמש בקרינה אלקטרומגנטית (גלי אור) כדי לאפשר לראות מבנים צפופים בתוך הגוף, כגון עצמות, שרירים ורצועות.

צירוף של תסמינים, הגורמים למטופל לצלוע ולעצור אחרי הליכה למרחק כלשהו. הם עשויים לכלול כאב גב תחתון, כאב ברגלים, חולשה ואבדן תחושה ברגלים; תסמינים אלה עשויים להחמיר בעמידה או בעת הליכה. צליעה לסירוגין ממקור נוירוגני היא צירוף תסמינים שכיח במקרים של היצרות תעלת השדרה, או היצרות של מעברי העצבים בחלק המותני (תחתון) של עמוד השדרה.

השם שניתן לנקע ומתיחת הצוואר, המתרחשים בעקבות תאונת דרכים, שבה רכב פוגע בחלקו האחורי של הרכב שלפניו. בדרך כלל מחלים מהר למדי.

גוף החוליה.

קnach oben (it)


המונח משמש לתיאור המישור הקדמי של הגוף. אחד המונחים האנטומיים המתארים מיקום, הכוללים אחורי, גבי, בטני, צידי, תיכון, מקורב ומרוחק.

תרופות סטרואידיות הניתנות דרך הפה, המשמשות כתרופות לשיכוך כאבים למטופלים הזקוקים להקלה מידית בכאב. תרופות אלה נרשמות בשכיחות הרבה ביותר למטופלים הסובלים מכאב בעקבות דלקת מפרקים, תגובות אלרגיות ומצבים רפואיים דומים אחרים.

הליך לתיקון שברים שנגרמו בגלל דלדול עצם, הכולל הזרקה של חומר דמוי דבק לתוך בלון שמכניסים לתוך החוליה שקרסה.

קלאודיקציה שדרתית היא מצב של הפרעה בזרימת הנוזל השדרתי ובעצבים בעקבות היצרות.

השכבה האמצעית מבין שלושת השכבות של הקרום העוטף את המוח ואת חוט השדרה; מהצד החיצוני לקרום העכבישי נמצא הקרום הקשה, ומהצד הפנימי הקרום העדין.

אחת משלושת השכבות היוצרות את קרומי המוח, שהם מערכת קרומית מגנה, העוטפת את המוח ואת חוט השדרה.

המונח מתאר קרע או בקע בטבעת הליפית (החלק החיצוני הנוקשה) של הדיסק בין-חולייתי.

רnach oben (it)


בליטה של עצם מהחלק האחורי של החוליה, המשתתפת ביצירת טבעת מסביב לתעלת השדרה.

הפרעה בשורש העצב, הגורמת בדרך כלל לכאב מקרין, אבדן תחושה, עקצוץ או חולשת שרירים, המתאימה לשורש העצב הספציפי.

"מותני" מתייחס לאזור התחתון של הגב שלך. "רדיקולופתיה" הוא מונח המתייחס לתסמינים שבדרך כלל קשורים לעצב שדרתי נלחץ - תסמינים כגון כאב, אבדן תחושה, עקצוץ, וחולשת שרירים. רדיקולופתיה היא המונח הרפואי התקני ל"סכיאטיקה".

מונח עם משמעות רחבה, המתייחס למגוון התסמינים הקשורים לעצבים של המקלעת המותנית-עצית (lumbosacral plexus) בגב התחתון.

"רדיקולופתיה" היא מונח כללי המתאר תסמינים הנובעים מתפקוד לקוי או פגום של שורש עצב שדרתי אחד או יותר. המונח "צווארי" המתייחס לחלק של השדרה העובר בצוואר.

רצועה הממוקמת בתוך תעלת השדרה, המתחילה בקצה העליון של עמוד השדרה, והמסתיימת בעצם העצה. זו רצועה חזקה מאוד, המייצבת את עמוד השדרה.

רצועה העוברת לכל אורך תעלת השדרה על המשטח הקדמי של עמוד השדרה.

הרצועות של עמוד השדרה, כמו יתר הרצועות בגוף, נועדו לתמוך בצוואר ובגב, ולייצב את עמוד השדרה.

שnach oben (it)


מוכר גם תחת השם ספונדילוליזיס, השבר ב-pars הוא פגיעה ב-pars interarticularis, הנמצא בחלקו האחורי של עמוד השדרה. זהו שבר מאמץ הנפוץ בספורטאים צעירים, שעשוי להיגרם על ידי תנועות חוזרות מסוימות, כמו בתחומי ספורט הכרוכים בזריקות. הם בדרך כלל מחלימים, כמו שברי מאמץ אחרים הנגרמים מפעילות גופנית.

חלקו הראשון של העצב המתפצל ממערכת העצבים המרכזית.

גישה פיזיותרפית סטנדרטית להערכה וטיפול בכאב גב תחתון ו/או כאב רגליים (סכיאטיקה).

אבדן של תפקודי שרירים בעקבות הפרעה בהעברת אותות חישה ואותות מוטוריים בין המוח לעמוד השדרה. שיתוק בדרך כלל נגרם על ידי שבץ מוחי או פגיעה עצבית מסוג כלשהו.

השרירים של הצוואר והגב נותנים חוזק ומאפשרים תנועה. הם חשובים ליציבה ויציבות. ככל שהם חזקים יותר, כך טוב יותר לעמוד השדרה.

התקן מתכתי עם תבריג, המיועד להחדרה לתוך העצם. התפקיד של שתל בורג הוא לקבע עצמות או שברי עצם או לחבר לעצמות התקנים רפואיים אחרים, כגון שתלי לוחית.

שתל רקמה שבו משתמשים בניתוח, שנלקח ממישהו אחר ולא מהמטופל המנותח עצמו, לרוב מגופה או מבנק העצם. ניתוחי איחוי עמוד השדרה משתמשים באלוגרפט לעתים קרובות כדי לעודד גדילה של העצם, במטרה להשיג איחוי עצמות.

התקן מתכתי, בדרך כלל דק למדי, אותו מחברים לעצם עם ברגים. בדרך כלל משתמשים בשתלי לוחית כדי לקבע עצמות או שברי עצם ולאפשר החלמה.

מתאר מצב שבו מחליפים חלקי עצם חסרים או פגומים עם עצם ממקור טבעי, סינתטי, או מלאכותי. משתמשים בשתל עצם בהליך איחוי עמוד השדרה כדי להמריץ אוסטאוגנזיס (גדילה של עצם חדשה), ולאפשר לאיחוי לקרות.

עצם שנלקחת ממקום ספציפי מאדם אחד, ומושתלת לאדם אחר (עצם אלוגרפט), או למיקום שונה באותו המטופל (עצם עצמית).

שתל רקמה או עצם שנעשה בו שימוש במהלך ניתוח, הנלקח מאזור אחר בגופו של המטופל. במקרה של שתל עצמי בשביל ניתוח לאיחוי עמוד השדרה, העצם בדרך כלל נלקחת מעצם האגן של המטופל.

תnach oben (it)


מצב חירום רפואי הנגרם על ידי דחיסה של זנב הסוס, שהוא צרור עצבים הנמצא בחלקה התחתון של תעלת השדרה. התסמינים כוללים כאב, שיתוק ואי שליטה בסוגרים; המצב דורש טיפול רפואי מידי.

המעבר המוקף חוליות, דרכו עובר חוט השדרה.

תזוזה או סטייה משמעותית של חולייה אחת או יותר ממקומה בעמוד השדרה. מצב זה יכול לגרום לדחיסת עצב כואבת בעמוד השדרה ולחסר יציבות, אם הוא תוצאה של פגיעה מבנית חמורה.

EUROSPINE היא אגודה של מומחים לעמוד השדרה מדיסציפלינות שונות עם ידע נרחב בפתולוגיות של עמוד השדרה. כל אופני הטיפול הידועים היטב והמקובלים לטיפול בפתולוגיות של עמוד השדרה מיוצגים על ידי חברים באגודה שלנו. אולם, האגודה אינה יכולה להיות אחראית על השימוש במידע המסופק; על המשתמש וספק שירותי הבריאות שלו להיות אחראים על ניהול הטיפול הבריאותי שלהם.
website by bestview gmbh
page last updated on 13.09.2018