EUROSPINE Patient Line

Member Login

ניתוח

עצות כלליות לאחר ניתוח

מה עליך לדעת
  • עליך להתחיל לתכנן את ההתאוששות שלאחר הניתוח, לפני שתעבור את ניתוח עמוד השדרה שלך. ככל שתהיה בכושר טוב יותר לפני הניתוח, כך החלמתך תהיה טובה יותר. שוחח עם המנתח ועם צוות בית החולים על נושאים כגון עלייה וירידה במדרגות, חזרה לנהיגה וחזרה לעבודה ולפעילות גופנית.
  • כל מטופל הוא שונה! הדברים הספציפיים שעליך לדעת כדי לזרז את החלמתך לאחר הניתוח, תלויים מאוד במצב שממנו אתה סובל ובניתוח שאותו תעבור. דעותיהם של מנתחים שונים בנוגע לדברים שעליך לעשות או להימנע מהם, שונות, לכן אל תשכח לשאול.

להלן כמה הנחיות כלליות הקשורות בניתוחים הנפוצים ביותר של עמוד השדרה.
  • התנועה בשלב מוקדם היא טובה עבורך. היא מונעת ממך להיות נוקשה מדי והיא מפחיתה את הסיכון לסיבוכים כגון קרישי דם ברגליים. לאחר הניתוח תסבול מכאבים, ולכן טיפול טוב נגד כאבים, בהתאם להנחיות המטפל שלך, יעזור לך להתנייד בקלות רבה יותר.
  • השהות בבית החולים תהיה ארוכה או קצרה יותר, בתלות בניתוח ובמטופל. חלק מהניתוחים שמטרתם לטפל בכאב עקב לחץ על העצב אינם מחלישים את עמוד השדרה, כך שאין סיבה לדאוג בנוגע לפגיעה שתיגרם לך מכך שתתנייד. בניתוחים נפוצים כגון ניתוח דיסקוטומיה (כריתת דיסק) או ניתוח להפחתת לחץ, ייתכן שתשהה בבית החולים רק לזמן קצר, כגון לילה אחד, יום או יומיים. חלק ממרפאות עמוד השדרה מבצעות ניתוח להפחתת לחץ במסגרת אשפוז יום. באופן כללי, ככל שהניתוח גדול יותר ומורכב יותר, שהותך בבית החולים תהיה ארוכה יותר. עליך לדון על כך עם הרופא שלך ועם איש צוות בית החולים כגון הפיזיותרפיסט; הם נמצאים שם כדי לעזור לך להחלים במהירות האפשרית.
  • תוכל באופן כללי לחזור לנהוג בבטחה לאחר שתלך היטב ותהיה בטוח בתנועותיך. דבר זה שונה ממטופל אחד למשנהו, וגם תלוי בניתוח. מטופל צעיר יותר ובכושר טוב העובר ניתוח דיסקטומיה פשוט, יוכל ככל הנראה לחזור באופן בטוח לנהיגה ולעבודה, בתלות בעבודתו, בתוך כשבועיים. זמן ההחלמה של מטופל מבוגר יותר, העובר הליך נרחב יותר, יהיה לרוב בין 6 עד 12 שבועות.
  • חלק מסוגי תסמיני הכאב יכולים להימשך לאחר הניתוח. אם לפני הניתוח היה כאב ממקור עצבי, הזמן עד לשיפור עלול להיות ארוך יותר. באופן כללי ניתן לדעת אם הניתוח עזר לאחר כ-6 שבועות. לעיתים כאבים ממקור עצבי אינם חולפים לחלוטין. תהליך השיפור של תסמיני 'חוסר תחושה' עלול להימשך כמה חודשים ולעיתים התסמינים לא יחלפו.
  • לפני השחרור ודא כי קיבלת את כל העצות שלהן תזדקק! בדרך כלל לפני השחרור מבית החולים צוות הטיפול יכין אותך לשחרור בטוח הביתה. ההכנה יכולה לכלול הערכות של הליכה, עלייה וירידה במדרגות, ושימוש בעזרי הליכה ועזרים לעשיית צרכים/רחצה במקרה הצורך.

ממה צריך להיזהר
  • למרבה המזל סיבוכים לאחר השחרור מבית החולים אינם תדירים, אך הם קורים.
  • עלייה בכאב במקום הפצע, אדמומיות של הפצע וחום עלולים להצביע על זיהום, ועליך לפנות לקבלת עזרה רפואית השוללת את הבעיה במהירות האפשרית.
  • אם אתה סובל מכאב עצבי חדש או שונה מאוד לאחר הניתוח, עליך לפנות לקבלת עזרה רפואית.
  • התעוררות קשיים במתן שתן, במיוחד אם הם קשורים לחוסר תחושה סביב פי הטבעת או מקום עשיית הצרכים חייבת לעבור הערכה רפואית בדחיפות - נסה להיפגש עם הרופא שלך בתוך 24 שעות.
  • אם תפתח כאבים או נפיחות בשוק או ברגל, הדבר עלול להיות סימן לקריש דם (פקקת ורידים) וייתכן שתזדקק לטיפול. עליך לפנות לקבלת עזרה רפואית.

ניתוח לכריתת דיסק (דיסקטומיה) מותני

סוג זה של ניתוח מתבצע לרוב במטופלים הסובלים מכאב ממקור עצבי ברגל. (סְכִיאָטִיקָה). סכיאטיקה נפוצה במטופלים בשנות ה-30 עד ה-50 לחייהם. בקבוצת מטופלים זו, נגרמת הסכיאטיקה לרוב עקב צניחת או בליטת דיסק ("פריצת דיסק").

ניתוח דיסקטומיה מתבצע כדי להסיר את חלק הדיסק הגורם לכאב העצבי במורד הרגל. 'הפחתת לחץ' הוא הסרה של עצם או רקמה רכה הלוחצים על תוכן תעלת השדרה. במקרים מסוימים יש צורך בשילוב של שני ההליכים.

המונח מיקרו-דיסקטומיה מתייחס לשימוש במיקרוסקופ ניתוח ולא לגודל החתך או לכמות הדיסק שמוסרת. דיסקטומיה מיני-פתוחה היא אותו ניתוח המתבצע באמצעות זכוכית מגדלת או משקפיים ייחודיים.

ניתוח בעמוד השדרה לתיקון סכיאטיקה מועיל בדרך כלל לטיפול בכאב הרגל יותר מאשר לטיפול בכאב הגב. אולם, גם הכאב ברגל, וגם הכאב בגב עשויים להשתפר בעקבות הניתוח.

ניתוח דיסקטומיה מעניק שיפור די מהיר בתסמינים, אולם הוא כרוך בכמה סיכונים.

תסמינים של חוסר תחושה או חולשה עשויים להישאר לאחר הניתוח.

הסבירות להישנות של סוגים מסוימים של צניחת דיסק גבוהה מהסבירות להישנות של סוגים אחרים. שיעור ההישנות של ניתוח צניחת דיסק נע בין 7% ו- 15% בתוך 10 שנים. שיעור זה זהה לשיעור ההישנות אצל מי שלא עבר ניתוח.

הניתוח הוא האפשרות הטובה יותר כשתסמינים חמורים נמשכים למעלה מ-8-6 שבועות. מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי התזמון לניתוח עשוי להיות טוב יותר, במונחים של התאוששות ותוצאות, אחרי המתנה של ארבעה חודשים לפחות לאחר התפרצות הכאב בגב וברגל.

כשהניתוח מתבצע על מטופלים בריאים ובעלי כושר גופני הוא מסוכן פחות ובטוח יותר. נקיטת אמצעים פשוטים כגון הפסקת עישון, ירידה במשקל ושיפור הכושר האירובי, יכולה לעזור להפחית את הסיכונים.

מטופלים מבוגרים יותר עלולים לסבול מגורמי סיכון ספציפיים כגון מחלת לב. אם אתה נוטל טבליות לדילול הדם כגון וארפרין, אספירין או קלופידוגרל המעלים את הסיכון לדימום, עליך להודיע על כך לצוות הניתוח.

מטופלים עם סוכרת הם באופן כללי בעלי סיכון מעט גבוה יותר לזיהום, והעצבים במטופלים סוכרתיים עשויים להחלים בצורה פחות טובה מאשר במטופלים אחרים.

המנתח שלך ידון איתך בסיכונים ובתועלות הפוטנציאליים מהניתוח הספציפיים לך.

ייצוב עמוד השדרה

במונח זה משתמשים לצד המונח 'קיבוע עמוד השדרה'. בניתוח זה האזור שאמור לעבור איחוי עובר גם קיבוע עם מכשיר מושתל כגון מערכת קשיחה של ברגים ומוטות להפחתת התנועה, ולשיפור אפשרי של איחוי קשיח. השתלים, הברגים והמוטות עשויים בדרך כלל מטיטניום, כך שניתן לבצע בדיקת MRI בעת הצורך.

כשעמוד השדרה אינו יציב כתוצאה משבר או אבדן עצם בגלל גידולים, ייצוב עמוד השדרה עם שלד מתכתי פנימי, יאפשר חזרה מוקדמת להליכה ויפחית את הסיכון לתזוזת עמוד השדרה ולהתפתחות כאב.

ניתוח לתיקון עקמת (סקוליוזיס) מערב בדרך כלל ייצוב של עמוד השדרה בעזרת מוטות וברגים המקבעים את עמוד השדרה במצג מיושר עד להחלמת העצם ולאיחוי.

איחוי של עמוד השדרה

איחוי של חוליות הצוואר: איחוי של חוליות הצוואר מתבצע בעיקר כדי לטפל בפריצת דיסק צווארי, הוא מתבצע גם לצורך הסרת בליטות עצם הקשורות בהיצרות של עמוד השדרה הצווארי ובדלקת מפרקים. איחוי של חוליות הצוואר מתבצע לרוב בגישה חזיתית דרך הצוואר.

איחוי של חוליות המותן: מטרתו של איחוי חוליות המותן של עמוד השדרה היא לעצור את המקטע הגורם לתנועה כואבת בגב התחתון. סוג זה של ניתוח מתבצע בעיקר לצורך טיפול בכאב ובנכות הנגרמים ממחלה ניוונית של הדיסק המותני, או מספונדילוליזטזיס - מצב שבו שתי חוליות מחליקות אחת לעבר השנייה. המפרק שבין שתי העצמות מוסר ומוחלף בשתל עצם שיחבר את שתי העצמות הצומחות זו לזו. ניתן לקחת שתל זה מן הירך של המטופל, או שניתן להשתמש בתחליף שתל עצם סינתטי. מאחר שיש כל כך הרבה מפרקים ניידים בעמוד השדרה, ייתכן שהמטופל לא ירגיש בנוקשות של מפרק אחד או שניים בלבד שעברו איחוי.
הגישה לעמוד השדרה יכולה להיות מהחזית, מהגב, גם מהחזית וגם מהגב, או מהצד, בתלות במקום שבו יש לבצע את האיחוי.

מרווחי זיז בין שדרתיים

היצרות של עמוד השדרה המותני נפוצה בקרב אנשים בני למעלה מ-60 שנים, וניתוח לתיקון היצרות של עמוד השדרה המותני הוא אחד ההליכים הנפוצים ביותר בעמוד השדרה המותני אצל מבוגרים. התעלה שבה עובר חוט השדרה דרך עצמות עמוד השדרה הופכת צרה עקב בלייה ושחיקה של הדיסקים והמפרקים בעמוד השדרה, והעצבים העוברים בתעלה המוצרת נמחצים כשהאדם עומד או הולך למרחק כלשהו, וגורמים לעקצוץ עצבי, לכאב, לחוסר תחושה או לחולשה ברגליים (מצב הנקרא צליעה נוירוגנית). כשעמוד השדרה מכופף (בישיבה או בהטיה קדימה) מבחינים בהקלה בתסמינים. הרכינה קדימה גורמת לעלייה קטנה במרווח שבו נמצא חוט השדרה, ולכן להקלה בתסמינים.

זהו הרציונל שעומד מאחורי החדרת המרווחים הבין שדרתיים
מרווחים בין שדרתיים מושתלים בין העצמות בצידו האחורי של עמוד השדרה - הנקרא הזיז השדרתי, בחוליה הנגועה של עמוד השדרה, ובכך כופים על חולייה זו להתכופף קדימה. הכיפוף גורם להקלה בלחץ על העצבים ומוביל להקלה בכאב ברגליים. לעיתים קרובות הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית, אולם ניתן לבצע אותו גם בהרדמה כללית.

מטופלים רבים מאוד דיווחו על הקלה משמעותית בכאב לאחר השתלת התקן זה, ומעדויות עדכניות עולה כי הליכים אלו יעילים בטווח הקצר והבינוני, עבור מטופלים הנבחרים בקפידה, אף על פי שייתכן שההליך ייכשל, ויהיה צורך בניתוח נוסף. על בחירת המטופלים להתבצע על ידי מנתחים מומחים של עמוד השדרה המסוגלים להציע למטופלים טווח של אפשרויות טיפול ניתוחיות.

החלפת דיסק בדיסק מלאכותי

החלפת דיסק היא ניתוח שמטרתו לשמר את התנועה. כל מטופל חייב לעבור הערכה קפדנית לפני הניתוח מאחר שמטופלים רבים אינם מתאימים להליך זה.

הוא מוצע לעיתים לטיפול בכאבי גב חזקים בעמוד השדרה המותני שלא השתפרו למרות השימוש בטיפולים שבדרך כלל מועילים. סריקת CT מתבצעת לעיתים קרובות כדי לשלול דלקת מפרקים של מפרקי הפסט הקטנים בעמוד השדרה, מאחר שאם קיימת דלקת מפרקים במפרקים אלו, הניתוח ככל הנראה לא יועיל. החלפת דיסק בעמוד השדרה המותני אינה ניתוח פופולארי כפי שהייתה לפני 10 שנים. לאחר הניתוח, נראה שהתוצאות הראשוניות מצוינות, אולם, בטווח הארוך התוצאות אינן שונות משמעותית מניתוח איחוי לטיפול בכאבי גב. הניתוח מבוצע מחזית עמוד השדרה דרך הבטן, או מהצד של הבטן.

בעמוד השדרה הצווארי, כמו בעמוד השדרה המותני, המטרה היא לחקות את הצורה ואת התפקוד של הדיסק המקורי. הניתוח, המבוצע מהחלק הקדמי של הצוואר, מחייב הוצאתם של הדיסקים החולים והכנסת דיסק מלאכותי בחלל שנוצר.
EUROSPINE היא אגודה של מומחים לעמוד השדרה מדיסציפלינות שונות עם ידע נרחב בפתולוגיות של עמוד השדרה. כל אופני הטיפול הידועים היטב והמקובלים לטיפול בפתולוגיות של עמוד השדרה מיוצגים על ידי חברים באגודה שלנו. אולם, האגודה אינה יכולה להיות אחראית על השימוש במידע המסופק; על המשתמש וספק שירותי הבריאות שלו להיות אחראים על ניהול הטיפול הבריאותי שלהם.
website by bestview gmbh
page last updated on 29.11.2018