EUROSPINE Patient Line

Member Login

כאב גב בצעירים

מה השכיחות של כאב גב באנשים צעירים?

כאב גב (כולל כאב גב תחתון, גב אמצעי וצוואר) הינו בעיה נפוצה מאוד באנשים בכל הגילאים, אפילו בצעירים. בסביבות 1 מתוך 3 אנשים צעירים סובל מכאב גב בכל חודש, כך שסביר שאתה או מישהו שאתה מכיר סבל מכאב גב. אנחנו יודעים, שהסבירות לקבל כאב גב עולה ככל שאנחנו מתבגרים, וזה אומר שיש יותר בני 17 שהיה להם כאב גב, בהשוואה לבני 9 שהיה להם כאב גב.

מה גורם לכאב גב שלי?

הגב שלך מורכב מהרבה חלקים, כגון עצמות, דיסקים, מפרקים ושרירים, וכל אחד מאלה יכול לגרום לכאב. אם יש לך כאב גב, כדאי ללכת לרופא שלך ולהיבדק. לרוב, הרופא שלך יחפש אם יש משהו רציני שגורם לכאב הגב, והחדשות הטובות הן שמקרים חמורים הם נדירים. ידוע לנו, שכאשר הכאב אינו נגרם על ידי מצב רפואי רציני, תוכל להמשיך בבטחה לנוע ולעסוק בפעילות הרגילה שלך, כגון הליכה לבית הספר, ביצוע משימות בבית ועשיית שיעורי בית.

איזו פעילות מותר או אסור לי לעשות כאשר כואב לי הגב?

למרות שייתכן שיהיה לך קשה לעשות חלק מהפעילות היומיומית שלך, כגון הליכה לבית הספר, ביצוע משימות בבית או השתתפות במשחקי ספורט, עדיין מאוד חשוב שתעשה כמה שיותר מה"דברים הרגילים". זאת מכיוון שפעילויות אלה גורמות לך להפעיל את השרירים למניעת נוקשות, ואתה יכול להמשיך להתראות עם החברים שלך, לצאת החוצה ולהיות פעיל. כמובן שכאשר הגב שלך כואב, ייתכן שתצטרך לשנות את הדרך שבה אתה עושה את הפעילויות היומיומיות שלך. להלן כמה דוגמאות של פעילויות, שהן חלק מהיום הרגיל של אנשים צעירים, ודרכים שבהן תוכל לשנות את איך שאתה עושה אותן, אבל עדיין - לעשות! לבסוף, אנחנו יודעים שמנוחה במיטה אינה עוזרת לכאב גב, כך שתמשיך לנוע ותגלה שכל יום אתה יכול לעשות קצת יותר!

דברים שתוכל לנסות:

ישיבה בבית הספר או עם שיעורי בית
נסה לפצל פרקי זמן ארוכים של ישיבה עם:
עמידה
הליכה קצרה או הליכה במקום
ביצוע תנועות עדינות כגון כיפוף קדימה, אחורה, מצד לצד

אחרי שתנוע, תוכל לחזור ולשבת.
אם אתה בבית הספר, שאל את המורה שלך אם זה בסדר שתעשה את זה לפני שתתחיל. ככה כולם יהיו מאושרים!
שיעורי חינוך גופני, משחקי ספורט או אימונים
כאשר הגב שלך כואב, חשוב שתתמיד ותעשה כמה שיותר, אבל יתכן שתצטרך לצמצם את סוגי הפעילות שמחמירים את הכאב שלך. אולי לא תוכל לשחק כדורגל ולהתאמן, אבל תוכל ללכת מסביב ולאסוף כדורים או לעזור למאמן שלך לאמן! זכור שאתה עדיין יכול לקחת חלק בפעילות, ובו זמנית להבין, שאולי לא תוכל לעשות הכל כל כך מהר וטוב כפי שיכולת לעשות לפני שהגב שלך התחיל לכאוב. עם זאת, ככל שהזמן עובר תוכל לעשות יותר ויותר דברים, וסביר להניח שתוכל לחזור לשחק בקרוב.
עמידה במקום בטקס או מסיבה
נסה להמשיך לנוע, אפילו קצת תנועה יכולה לעזור, למשל הליכה במקום, יציאה להליכה קצרה, או כיפוף עם הגב קדימה ומצד לצד. תוכל אפילו לעבור מעמידה לישיבה וחזרה.

מה עוד יכול להשפיע על כאב הגב שלי?

מחשבות, רגשות ומצב הרוח שלך יכולים להשפיע לטובה או לרעה על כאב הגב שלך. למשל עצבות, לחץ או חרדה יכולים בהחלט להחמיר את הכאב שלך, בעוד חשיבה חיובית, היכרות עם עובדות על כאב גב והמשך עם שגרת חיים נורמלית יכולים למעשה להקל את הכאב. התמקדות בכאב אינה עוזרת, תיזכר בפעם האחרונה שחטפת מכה בבוהן - זה כאב מאוד - אבל ברגע שהמשכת בחיים והתרכזת במשהו אחר, נראה שהכאב נעלם. זה בדיוק אותו הסיפור עם כאב גב!

כמה זמן יימשך כאב הגב שלי?

מה שידוע לנו על כאב גב ועל הזמן שהוא נמשך מגיע מעבודה שנעשתה עם אנשים מבוגרים, אבל לא נראה לנו שהסיפור שונה בצעירים. ידוע לנו שאצל רוב האנשים, כאב גב נרגע במהירות (תוך שבוע עד שבועיים) והם יחלימו לחלוטין. למספר נמוך יותר של אנשים זה עשוי לקחת יותר זמן, והם יזדקקו לקצת עזרה נוספת מהרופא שלהם.

חשוב לדעת, שכאב גב הוא בעיה "חוזרת", מה שאומר שלעתים קרובות למדי אנשים (גם צעירים) שהיה להם כאב גב בעבר, יחוו אותו שוב בעתיד. זה פשוט הטבע של כאב גב, אך ידיעת העובדות עליו (כלומר, ידיעה שהכאב ישתפר תוך זמן קצר ועשוי לחזור בעתיד) יכולה לעזור לך לדאוג פחות ולפחד פחות מהכאב!

האם יש סוג מסוים של אנשים שמקבלים כאב גב?

אנחנו יודעים שכל האנשים שונים, אבל ישנם מספר מאפיינים שעשויים להעלות את הסבירות לכך שהאדם יפתח כאב גב. המאפיינים שמעלים את הסבירות של מישהו לפתח כאב גב כוללים היותו גבוה יותר, פעיל מאוד פיזית, מעשן או בעל מצב רוח שלילי מאוד (כגון עצוב מאוד או סובל מחרדה). נבדקו הרבה מאפיינים אחרים (כגון היסטוריה של כאב גופני או פציעה, עבודה של ההורים שלך) אבל עדיין לא ידוע אם גורמים אלה מעלים או מורידים את הסבירות לכך שתפתח כאב גב.

האם אני זקוק לצילום רנטגן או לבדיקת דימות אחרת כדי לראות אם משהו לא בסדר עם הגב שלי?

רוב האנשים אינם זקוקים לצילום רנטגן או בדיקת דימות אחרת של הגב שלהם, אבל הרופא שלך (או מומחה אחר בתחום הבריאות) הוא האדם שייתן לך את ההמלצה הטובה ביותר. הרופא יחליט אם אתה זקוק לצילום רנטגן או לא לפי תשובותיך לשאלות שהוא ישאל על הגב שלך, למשל, מתי ואיך התחיל כאב הגב שלך, מה מחמיר או משפר את מצב הכאב. הרופא גם עשוי להסתכל על הגב שלך כדי לראות את תנועת הגב ומה גורם לכאב. רוב האנשים שיש להם כאב גב אינם זקוקים לצילום רנטגן או לבדיקת דימות אחרת, מכיוון שבדרך כלל הם לא מאפשרים לזהות את הגורם המדויק לכאב, או לעזור להחליט איזה טיפול אתה צריך (אם בכלל).

האם פיזיותרפיה תעזור לי עם כאב הגב שלי?

נמצא שתכניות אימונים שניתנו על ידי פיזיותרפיסט גורמות לשיפור בכאב גב בהשוואה לחוסר טיפול. תכנית האימונים אמורה לכלול תרגילי כוח, גמישות ותרגילים אירוביים למשך 8 שבועות, ועשויה גם לכלול תכנית אימונים בבית. בהתחשב בעובדה שכאב גב של רוב האנשים משתפר די מהר, סביר להניח שסוג זה של תכנית אימונים יעזור יותר לאנשים שסובלים מכאב כבר הרבה זמן. ישנם הרבה טיפולים אחרים שפיזיותרפיסטים יכולים לתת, אך עוד לא ידוע לנו אם הם עוזרים לכאב גב.

האם אזדקק לניתוח בגב שלי?

ניתוח נדרש רק למספר קטן מאוד של צעירים, שלכאב הגב שלהם יש גורם ספציפי. הרופא שלך הוא האדם המתאים ביותר אליו תוכל לגשת ולדבר אתו על הגב שלך. תוכל לשאול אותו שאלות על הגב שלך, ועל כל מה שאולי מדאיג או מפחיד אותך.
EUROSPINE היא אגודה של מומחים לעמוד השדרה מדיסציפלינות שונות עם ידע נרחב בפתולוגיות של עמוד השדרה. כל אופני הטיפול הידועים היטב והמקובלים לטיפול בפתולוגיות של עמוד השדרה מיוצגים על ידי חברים באגודה שלנו. אולם, האגודה אינה יכולה להיות אחראית על השימוש במידע המסופק; על המשתמש וספק שירותי הבריאות שלו להיות אחראים על ניהול הטיפול הבריאותי שלהם.
website by bestview gmbh
page last updated on 17.09.2018